Ahad, Ogos 22, 2010

Pucuk Kayu Belimbing Batu

Salam Ramadan. Alhamdulillah dengan segala taufiq dan hidayahNya kita masih dapat meneruskan ibadat suci ini hari ini (tahun depan belum lagi tentu..) dengan selamatnya. Sebenarnya, saya menukil dalam 'Sedetik Masa' ini sekadar mengisi waktu mengambil anak kelas fardu 'ain - 'Inayatul Fasihah. Mujurlah dalam bulan puasa ini dia tidak pernah menyebut untuk ponteng kelas fardu ain. Kita pula yang mengada- ada agar 'ponteng' sekali sekala. Alahai anak mama.

Semua murid sekolah seluruh Terengganu yang mengambil SPM 2010 sedang menduduki peperiksaan percubaan sekarang. Kena pula mengawas peperiksaan bulan puasa ni ( bukan menyalahkan bulan Ramadan), badan cepat letih, mata pula senang nak terpejam. Kalau ada pula angin sepoi-sepoi bahasa masuk di celahan pintu Dewan Jubli Emas ni lagilah terbuai dengan kenangan di kamar tidur. Jadi, dari pejam mata tak tentu hala mana tahu lalu pula 'polis trafik', kes naiya ni. Saya pun berjalan-jalanlah pusing dewan. Sempat pula mendengar Kak Ton dengan Ustazah Wan Z berbual-bual perlahan. Oh.. rupa-rupanya kakak-kakak kita ni sedang berbincang 'menu' kurangkan kencing manis dan darah tinggi. Ustazah Wan Z kata, serai kayu pun ok..boleh kurang juga. Mmm, entahlah teringat masa jaga exam dulu-dulu ketika anak kecil berderet kita sering membincangkan cara-cara 'family planning' - nak jarak anaklah 'kunun'nya. Apabila usia sudah begini topik sudah bertukar. Kita nampaknya kena fikir macamana nak kurangkan gula dalam darah, atau turunkan tekanan darah ke tahap normal.

Justeru itu, hal ini mengingatkan saya bahawa kita tidak selamanya muda. Akan tiba waktunya kitaakan tua, selepas itu bangka, selepas itu ke alam kuburlah kita. Di sana, kita menunggu masa tibanya hari perhitungan atau hari akhirat yang mana segala amalan kita akan dihisab. Condong kepada kebaikankah kita, atau 'kesudahan' yang azab. Wallahu'a'lam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Mungkin Anda Juga Minat

Related Posts with Thumbnails