Selasa, Oktober 07, 2008

Sejentik Rasa Aidil Fitri

Alhamdulillah, dengan izin Allah SWT serta hidayah dan 'InayahNya..kita Umat Islam dapat merayakan aidil fitri tahun 1429H ini dengan penuh sederhana tetapi meriah. Bagi saya, raya tahun ini mencatat sejarahnya sendiri kerana sekian lama saya menginginkan suasana raya di kediaman sendiri akhirnya dapat dilaksanakan.

Sedetik masa setelah Solat Isya'(malam hari raya Syawal) di Masjid Hj Ishak, Dengir saya dan suami serta anak-anak berkumpul di rumah bonda walaupun bonda belum pulang dari mengerjakan umrah untuk sama-sama membuat persediaan bahan makanan untuk hari raya esoknya. Umi Jay riuh dengan kerutupnya.Best...Nampaknya tak perlulah kita tempah Kak Yah Alor Lintah lagi lepas ni. Adinda Jam sibuk dengan rendang ayamnya.. Kekanda Da siap siaga dengan sate-satenya. Jadi juga kita raya walaupun bonda tiada. (Ayahanda memang pasti tidak akan kembali..al-fatihah)

Jam 12.00 malam, kami pulang ke rumah sendiri. Buat pertama kali saya akan menyediakan juadah hari raya sendiri. Puas bertanya orang resepi terbaik buat nasi minyak. Dalam keterujaan itu, anakanda 'Inayah panas badan - demam rupanya. Walau sibuk melayan karenah anak demam dapat juga saya menyiapkan gulai ayam untuk nasi minyak. Diam tak diam jam sudah pukul 2.45 pagi..Saya kena rehat juga ni maklumlah esok kena bangun seawal fajar yang mungkin.

Nasi Minyak, jam 5.00 pagi saya sudah mula projek masak nasi..Beras Bhasmati lagi.Alhamdulillah siap juga seadanya. Maklum budak baru belajar. Seusai Subuh, saya kejutkan anak-anak agar bangun dan mandi sunat hari raya. 'Inayah masih panas badan..Sebelum ke Masjid, kami anak-beranak menjamah dulu sedikit makanan. Ikut sunnah Nabi s.a.w. Syukurlah kerana saya masih dapat menyempurnakan Solat Sunat Aidil Fitri tahun ni.

Apa yang saya rasa??..terharu luar biasa.Kami dapat menyempurnakan puasa. Dapat khatam al-Qur'an bersama lewat tadarus yang tak pernah putus-putus. Dapat mengerjakan Solat Tarawih..Ya Allah! Berkatilah kehidupan kami dunia akhirat. Halalkanlah rezeki kami. Perelokkanlah akhlaq kami. Jadikanlah kami anak-anak yang salih dan salihah kepada ibu bapa kami. Amin.

Ya..itulah sedikit luahan rasa dalam sedetik masa ini. Semoga tahun-tahun yang mendatang akan lebih bermakna lagi bagi kami.

SAYONARA.WA 'ILA LLIQA'..MA'ASSALAMAH.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Mungkin Anda Juga Minat

Related Posts with Thumbnails