Isnin, Ogos 09, 2010

Cara-cara Mengatasi Marah II

Salam di penghujung Syaaban. Masih lagi berkisar tentang marah. Kita MESTI INGAT BAHAWA seorang yang selalu marah atau sering marah, terbukti memiliki tekanan darah dan kolesterol yang tinggi. Begitu juga dengan pengeluaran asam amino, sebagai penyebab terjadinya penyakit jantung. Oleh itu, marah harus dapat dikendalikan agar kesihatan tubuh dapat tetap terjaga.

Marah terbukti mengancam kesihatan kerana meningkatkan timbulnya serangan hipertensi, kolesterol meningkat, pembuluh darah arteri tersumbat, penyakit jantung, serta menurunnya kekebalan tubuh yang mudah terkena penyakit lain.

Di saat kita marah, jantung akan bekerja lebih kuat dan bernafas lebih cepat. Tidak hairanlah pada saat marah, kekuatan kita menjadi luar biasa. Buktinya? Suara makin menggelegar, isinya berubah menjadi bentuk makian, teriakan dan gerakan tubuh yang kuat. Belum lagi ekspresi wajah yang menyeramkan, mata merenung tajam, wajah merah padam atau berubah pucat lesi.
Justeru itu, jangan marah. Sempena kedatangan Ramadan al-Mubarak yang amat berkat ini bersihkanlah jiwa kita. Bersihkanlah hati kita. Semoga berhasil.

Tiada ulasan:

Catat Komen

Mungkin Anda Juga Minat

Related Posts with Thumbnails