Isnin, Januari 17, 2011

Ya Allah Sembuhkanlah Tok Guruku!

Assalamualaikum. Salam sewangi kasturi. Apa khabar rumah sedetik masaku ini? Masih hidup rupanya...ya..masih hidup kerana pemilik blog ini masih hidup. Terima kasih Allah. Syukran Allah.

Sore tadi, saya bersama kekanda Jailami dan adinda Rabihah sempat menziarahi insan paling istimewa yang mengajar kami kalamullah sejak kami kecil lagi. Ya, kami menziarahi tok guru al-quran - Mak Su Joh yang suatu ketika dulu adalah insan yang berjasa mengajar kami belajar al-qur'an..dan tempat kami khatam al-qur'an. Hari ini Mok Su terlantar kerana penyakit paru-paru berair. Syafakillah!! Sedih pula melihat matanya yang sayu, nafasnya yang tersekat-sekat, badannya yang kian susut hanya menampakkan tulang. Ya Allah, sembuhkanlah penyakit tok guru kami itu. Kami tidak mampu membalas walau sebanyak mana pun harta jika hendak dibandingkan dengan ilmu al-qur'an yang telah menyinggahi dalam hati-hati kami.

Kekanda jailami, masihkah kau ingat kita bukan hanya pergi mengaji malah lebih jauh lagi kita buat naiya pada anak tok guru kita. Kanda Mi ingat bukan 'abang Rosdi' anak tok guru kita yang jadi abang polis tu. Adinda tak sangka pula Si Rosdi boleh jadi polis. Dulu, dinda pernah cucuk dengan lidi penunjuk al-Qur'an dalam telinga Rosdi. Sampai bernanah. Kalau dia ingat hal itu mesti dia marah kat kita. Mujurlah tak jadi abang ipar dinda. he he he...

Oklah. kisah Si Rosdi tu hanyalah selingan sahaja. Memang pun anak-anak perempuan arwah Cikgu Muhammad ni nakal sikit. Tapi, nakal tu kerana kita cerdik. Insya Allah. Jumpa lagi dalam catatan akan datang.

Wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Komen

Mungkin Anda Juga Minat

Related Posts with Thumbnails