Khamis, Februari 03, 2011

Apa Yang Patut Ibu Bapa buat

Pejam celik, pejam celik hari ini sudah pun masuk hari ke 3 bulan Februari. Kehidupan kita semakin hari semakin mencabar. Usaha mendidik anak bangsa, mendidik anak sendiri tidak lagi boleh dilakukan sembrono. Hanya orang-orang yang buta ilmu dan buta mata hati dunia sahaja yang menganggap mudahnya membesar dan mendewasakan anak.

Begini, diringkaskan cerita ramai anak-anak kita yang sedang menunggu keputusan peperiksaan SPM dan STPM. Saya tahu ramai yang pandai mencari rezeki sendiri dan mahu berdikari dengan membuat kerja-kerja sampingan. Semalam jumpa anak murid kerja kedai kasut. Seorang lagi kerja kedai jual telefon dan kad prabayar. Ada kerja kat pam minyak. Jurujual 'Econjaya' atau 'Supermas' jangan ceritalah. Baguslah. Tapi, ibu bapa kena beringat bahawa apabila berada di luar dari lingkungan mata ibu bapa ini sesekali pergilah tengok. Pantau pergerakan mereka. Lihat dengan siapa mereka berkawan. Batas pergaulan bagaimana?

Tentulah tidak salah dan bukan menjadi dosa sekiranya kita ibu bapa mendahului anak dalam mengetahui pergerakan mereka di dunia yang penuh pancaroba ini. Janganlah hendaknya apabila berlaku sesuatu barulah hendak berbuat sesuatu. Kitakan ibu...kitakan bapa... Jadilah ibu bapa cemerlang. Insya Allah anak akan cemerlang.

Ada juga perihalnya seorang anak itu hendak belajar ilmu agama di pondok di negeri Kelantan serambi Mekah. Alhamdulillah, sejuk hati mendengarnya. Tapi, si ibu pula yang risau takut anaknya tidak selesa belajar. Asrama uzurlah. Tiada kelengkapanlah. Masya Allah, anak hendak belajar ilmu bersungguh-sungguh tapi si ibu...?? Itulah dunia hari ini. Yang baik bagi sesetengah orang, belum tentu baik bagi orang lain. Yang salah pada pandangan mata kita, belum tentu salah pada mata orang lain.

Fikir-fikirkanlah. Saya hanya meluahkan apa yang terbuku dalam hati saya. Ingatlah hidup kita di dunia ini amatlah singkat. Gunalah masa sihat dengan sebaik-baiknya sebelum menjengah masa sakit. Gunalah masa hidup kita dengan manfaat sebelum datangnya ..."bila izrail datang memanggil, jasad terbujur di pembaringan.."

Jumpa lagi.

Tiada ulasan:

Catat Komen

Mungkin Anda Juga Minat

Related Posts with Thumbnails