Sabtu, September 26, 2009

Salam Aidil Fitri 2009/1430H

Salam Aidil Fitri buat semua dan 'peminat' diri ini. Semoga sambutan raya yang hari ini sudah masuk hari ke-7, disambut sederhana namun meriah tanpa mengundang sebarang tragedi duka. Berhati-hati ketika memandu terutama perantau-perantau. Buat Jer, Amir dan anak-anak akan berangkat pulang hari ini ke Melaka. Kanda doakan agar selamat pulang dan selamat sampai ke rumah.

Seperti biasa, hari raya sentiasa menggamit perasaan sayu dalam diri. Terutama mengenangkan arwah Pa yang memang cukup mengambil berat hubungan anak-beranak.. Teringatkan suara Pa bertakbir setiap kali raya di corong mikrofon..Teringatkan Pa yang paling suka makan ketupat mak long. Teringatkan Pa yang akan memberi duit raya buat kami walaupun sudah besar panjang. Ahh, banyaknya kenangan dengan arwah Pa. Justeru itu, tempat pertama kami beraya selepas solat aidil fitri di Masjid Haji Ishak ialah 'bertandang' ke pusara Pa. Assalamu'alaikum Pa. Walau apapun ingatan kami padamu sentiasa mekar mengharum, mewangi di taman hati kerana tanpamu siapalah kami.

Petang Syawal 1, saya sekeluarga bersiap-siap pulang ke kampung suami di Jerangau Felda. Kata suami raya di sana mungkin lama sikit sebab adik ipar akan bertunang. Anak-anak cukup teruja menyambut raya terutama si kecilku. Hendak berjumpa nenek dan sepupu sepapa yang pulang dari Selangor. Tak apalah, hari raya adalah hari untuk anak-anak. Kita yang sudah jadi mak budak ini apalah sangat. Baju raya pun tidak ada..duit raya jauh sekali.

Oklah. Selepas raya ini degupan jantung makin kencang menanti kehadiran 'tetamu jemputan' di sekolah. Terpaksa bersiap siaga dengan persiapan. Ya Allah, Kau permudahkanlah urusanku.. kalau itu adalah yang terbaik buat saya. Salam aidil fitri.

Tiada ulasan:

Catat Komen

Mungkin Anda Juga Minat

Related Posts with Thumbnails