Khamis, Julai 29, 2010

Ahlan Wa sahlan Ramadan

Ya Allah, teguhkan iman kami..
Salam pertemuan. Terasa macam baru semalam kita berpuasa dan menyambut hari raya. Tapi, rupa-rupanya sudah pun setahun berlalu. Dan kini, 'kau' datang lagi. Bermacam-macam soalan datang ke persada fikiran ini adakah ramadan kali ini lebih baik dari sebelumnya atau sebaliknya. Buat anak-anak sudah saya titipkan tazkirah bahawa tahun ini kita meneruskan tradisi keluarga kita bertadarus al-Qur'an. Alhamdulillah, semuanya menyambut positif dan teruja dengan kehadiran Ramadan. Syukur.

Dua hari lepas, 'Inayatul Fasihah berpuasa sunat 15 Syaaban, katanya nak buat amali sebelum kedatangan ramadan hakiki. Minggu ini pula, saya sudah menetapkan kitab 'Indahnya Hidup Bersyariat' karangan Ustaz Ismail Kamus perlu dibentangkan buat santapan telinga usai solat Maghrib(hanya waktu ini kami dapat luangkan masa bersama). Penyampai-penyampai tazkirah adalah anak-anak sendiri. Malam tadi 'Ifwatul Iman membacakan petikan 10 sifat mahmudah mengikut Imam al-Ghazali. Manakala hari ini sepatutnya Muhammad Hariz Eilman tapi anakanda Hariz mengikuti perkhemahan tahunan sekolahnya di Tok Bali. Nampaknya kenalah abahnya malam ini.

Sebenarnya saya rasa bersyukur sangat dengan kehidupan ini. Saya sedar masa untuk kita bersama anak-anak tidak lama. Ada kawan-kawan saya yang sekarang telah menjadi ibu dan bapa tanpa anak sebab semua anak duduk di asrama. Kasihan pula sebab katanya rumah sunyi tiada anak. Maka saya sentiasa bermohon dan berharap kepada Dia agar amanah yang diberikan ini dapat saya manfaatkan untuk kebaikan kami di dunia lebih-lebih lagi di akhirat.

Jumpa lagi.

Tiada ulasan:

Catat Komen

Mungkin Anda Juga Minat

Related Posts with Thumbnails