Ahad, Julai 22, 2012

Adakah Ramadan Terakhir?

Salam Ramadan 1433H

Hari ini 2 Ramadan 1433H bersamaan 22 Julai 2012, bermakna sudah dua hari kita berpuasa. Adakah Ramadan kali ini lebih bermakna atau makin malap dari tahun-tahun sudah. Ya Allah, jadikanlah puasa kami puasa yang diberkati dan tidaklah kami ini termasuk dalam golongan yang berpuasa tetapi hanya mendapat lapar dahaga.

Alhamdulillah, program tadarus al-Qur'an berjalan lancar sebagaimana yang dirancang. Selepas Maghrib sebelum Isya' dan tarawih kami sempat habiskan juzuk pertama bersama anak-anak. Teruja pula menanti Ramadan. Semoga kedatangan Ramadan kali ini menghidupkan hati-hati kami untuk menjadi pencetus dalam berbuat amal ibadat dan kebajikan.

Tarawih? Hari ini sudah hari ketiga kita bertarawih. Malam pertama di Masjid Hadhari, malam kedua di Masjid Ulul Albab, baru malam ini kami sempat bertarawih di kampung sendiri di Masjid Haji Ishak, Dengir. ya Allah, terimalah ibadat kami Ya Allah.
  • Hadis riwayat Ibn Mandah di dalam `Amali, daripada Ibn Umar dan al-Dailami, daripada Abdullah bin Abu Aufa, yang maknanya: “Diam orang yang berpuasa merupakan tasbih, tidurnya merupakan ibadat, doanya mustajab dan amalannya digandakan”.
  • Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim, yang maknanya: “Apabila datangnya Ramadhan nescaya dibuka pintu-pintu syurga, ditutup pintu-pintu neraka dan diikat syaitan-syaitan”.
Ya Allah, tolonglah kami dalam agamaMu. Kami berikrar untuk menguatkan iman dan taqwa kami tetapi kami tidak mampu tanpa bantuanMu. Permudahkan segala urusan kami, ibubapa kami dan anak-anak kami dalam melayari bahtera kehidupan yang penuh cabaran dan dugaan ini. Seandainya Ramadan ini masih dapat kami lalui maka Kau luaskanlah jalan menuju kebaikan. Kami mengharapkan maghfirahMu dan lailatul qadrMu.
Salam Ramadan.
HambaMu. 

Tiada ulasan:

Catat Komen

Mungkin Anda Juga Minat

Related Posts with Thumbnails