Selasa, Mei 22, 2012

Bersediakah Aku?

Letih sungguh fikiran saya seminggu ini. Kalaulah tiada keimanan yang tinggi danm kekuatan fizikal demi mengharungi makna kehidupan yang kian mencabar dan tercabar pasti sudah lama aku jatuh tersungkur. Namun satu perkara yang aku amat suka kerana fikiran kusut dan jiwa yang resah ini dapat kuluahkan dalam rumah 'sedetik masa sejentik rasa' ini tanpa ragu-ragu. Insya Allah, jarang ada pembaca setia sekarang. Maka saya lebih bebas berkarya. Berkarya? Agaknyalah.

Dua minggu lepas, saya dihubungi sahabat setia Ustazah Ain dari SMK Kuala Besut mohon sedikit pertolongan buat mengubat sedikit pelajar SPM sekolahnya bagi mp Pendidikan islam. Saya memang bukan orang yang paling layak..tapi, memikirkan sebuah persahabatan dan atas dasar tanggungjawab sesama muslim saya pasrahkan jemputan itu. Makanya berbuat jugalah persediaan agar perjalanan kem @ bengkel berjalan lancar. Tolonglah daku Ya Allah. Demi zatMu yang Maha Agung....

Kemudian, perkara kedua datang pula. Satu hal yang macam tidak logik di akal insan lemah seperti saya mampu menggapainya. Entahlah dalam bidang perjawatan ini, manusia ini kadang-kadang datang perasaan ingin mencuba sesuatu yang orang lain payah untuk mencuba. PERMOHONAN GC DG52. Masya Allah menyebut kalimat itu pun rasa macam kelakar sendiri jadinya. Justeru, dengan sedikit kekuatan yang hampir lumpuh ber'usaha' juga mengisi borang itu walaupun jasa dan sumbangan di peringkat kebangsaan dan antarabangsa umpama sesuatu perkara luarbiasa. Dengan lain perkataan AKU TIDAK ADA APA-APA. Melainkan sedikit kekuatan yang diberikan Allah swt dan sedikit keyakinan. Namun, aku tidak mengharap. He he...

Isu ketiga pula datang, dalam fikiran yang agak berserabut.. alhamdulillah segala perjalanan peperiksaan OTI 1 Tingkatan 4 dan 5 berjalan lancarjuga walaupun daerah 'pondok jaga' dan 'pkg raja' hampir saban waktu aku hubungi dan lawati semata-mata ingin melengkapkan soalan peperiksaan pelajar. Kadang-kadang, tubuh kerdil ini terasa letih dan cukup 'lipas kudung' menghadapinya agar rakan-rakan guru tidak merasa susah mengawasi pelajar. Tapi, bagi insan-insan yang pernah saya berjanji kadang-kadang banyak janji saya lupa tunaikan. Bukan kerana khianat atau sengaja tetapi kerana AKU MANUSIA BIASA YANG SELALU LUPA. Maafkan saya. Maafkan aku. (teringat pula lagu Jamal Abdillah)

Dalam cuti yang bakal datang sehari dua lagi, bukan waktu yang sesuai untuk insan sepertiku goyang kaki. Sudah lama kaki tidak bergoyang. Tak sempat bro... . Ops, saya kena pula menyediakan sedikit sebanyak persediaan buat anakanda sulungku yang bakal mengikuti kursus Bahasa Arab di Unisza. Alhamdulillah, dia bakal memijak bumi anbia' di Urdun (Jordan). Syukur. Dan saya beristighfar kepada Allah swt atas segala perasaan riak. Sedikit pun tidak ada kerana anak saya hanya terpilih dari kalangan insan biasa yang hanya cukup syarat dan melepasi syarat untuk belajar di Jordan. Anakku Nuzul Badree, belajarlah betul-betul. Ingat Allah swt , ingat Nabi Muhammad saw, ingat mama dan abah kerana bukan sedikit ketahanan diri yang terpaksa mama dan abah hadapi dalam membesarkan anak-anak. Bukan mudah menghadapi tuntutan dan keperluan anak dalam dunia pancaroba ini. Hanya orang yan g benar-benar tabah dapat melaluinya. Syukur Ya Allah. Syukur.

16 Mei yang lalu..hari Guru berlalu dengan penuh lesu dan bisu. Tiada rasa sangat. Tapi setiap kali kedatangannya hanya satu terbayang di fikiran...ingat arwah Ayahanda Muhammad Abdullah. Selamat hari guru pa. Maaf, sudah lama tidak tidak menziarahi 'rumah kecilmu' wealaupun hanya beberapa meter sahaja dari rumahku. Walau ayahanda berada di 'rumah kecil', anakanda senantiasa berdoa agar Allah lapangkan rumahmu Pa, selamatkan Pa dan umat islam yang lain dari segala azab yang mencengkam. Ya Allah, kasihanilah kedua ibu bapaku. Pengorbanan mereka tiada galang gantinya. Aku bersyukur dilahirkan dari mereka.

Rasa macam ingin berundur dulu catatan ini. Semoga anak-anak ceria menghadapi peperiksaan pertengahan tahun 2012. Aku bersyukur di atas kehidupan ini. Aku bersyukur.

Wassalam.

,

Tiada ulasan:

Catat Komen

Mungkin Anda Juga Minat

Related Posts with Thumbnails