Ahad, Mei 06, 2012

Rindu berbicara di Sedetik Rasa

Salam pertemuan di Sedetik Rasa. Sudah sekian lama tidak berbicara seakan kelu 'lidah' untuk berkata-kata. Sibuk sangatkah saya? Sebenarnya kitalah yang mengurus masa bukan masa yang mengurus kita. Mungkin saya bukan pakar dalam pengurusan masa.

Pejam celik -  pejam celik sekarang tibalah masa untuk anak-anak berjuang di medan peperiksaan. Tahun 2012 ini mencatat seribu kesibukan sendiri bagi kami.. tiga dari anak kami bakal menduduki pepriksaan penting. Kak Ngah SPM. Abg Hariz PMR dan 'Inayatul UPSR. Bukan sedikit masa dan pengorbanan dalam merealisasikan impian anak-anak untuk berjaya. Pagi ada kelas. Petang ada kelas. Malam pun ada kelas. Minggu ini peperiksaan OTI 1 bakal berada di landasan.

Kadang-kadang terfikir juga di benak senja ini apa yang dikejar atau dicari dalam kehidupan ini. Pasti jawapannya kami mencari keredaan Allah SWT. kejayaan biarlah dinukil di dunia mahupun di akhirat. Anak-anak adalah permata hati yang tiada tolok bandingnya. Jangan kerana angkara kita, anak-anak terabai hidupnya....

 عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ تَعَلَّمَ عِلْمًا مِمَّا يُبْتَغَى بِهِ وَجْهُ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ لَا يَتَعَلَّمُهُ إِلَّا لِيُصِيبَ بِهِ عَرَضًا مِنْ الدُّنْيَا لَمْ يَجِدْ عَرْفَ الْجَنَّةِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ. أبو داود وابن ماجه

Dari Abu Hurairah, r.a., dari Nabi s.a.w., sabdanya: "Sesiapa yang mempelajari sesuatu ilmu dari jenis-jenis ilmu yang tujuannya untuk mencapai keredhaan Allah, sedang ia tidak mempelajarinya melainkan untuk mendapat sesuatu bahagian dari dunia (harta benda atau pengaruh), nescaya ia tidak akan dapat mencium bau syurga, pada hari qiamat kelak."

( Abu Daud dan Ibnu Majah)

Permisi dulu. Wassalam.Jumpa lagi.




Tiada ulasan:

Catat Komen

Mungkin Anda Juga Minat

Related Posts with Thumbnails