Rabu, April 07, 2010

Ingat 5 Perkara Sebelum 5 Perkara

Salam. Sebenarnya hari ini ada peristiwa penting bagi akhawat Pendidikan Islam Daerah Besut iaitu Majlis Tadarus al-Qur'an peringkat zon. Sekolah saya menjadi pusat dan pengerusi zon 1. Bersama-sama kami ialah Imtiaz, SMA Maarif (tahun ini baru jadi ahli), SMK Nasiruddin Shah dan SMK Tengku Mahmud II. Syabas kepada sekolah-sekolah berkenaan kerana sanggup masuk meskipun saingan zon ini agak kuat dan 'mantop'.

Alhamdulillah, majlis berjalan lancar. Tiada tumbuk menumbuk..Namun, seperti biasalah akan timbul sedikit perasaan tidak puas hati atas hal-hal yang mungkin remeh. Saya melihat acara majlis hafazan agak mencabar antara Imtiaz dan sekolah tuan rumah. Bagi saya yang kurang pandai ini merasakan sekolah saya bagus juga kalau dapat masuk inter daerah. Masalahnya, ada orang yang lebih melihat Imtiaz sebagai calon yang sepatutnya. Kesian Zul Arif, sudah 4 tahun beliau mewakili sekolah tapi nasib belum menyebelahi beliau.

Satu peristiwa lagi, oleh kerana hakim dalam setiap kategori semuanya 'bidan terjun' maka dalam hafazan kami memilih seorang ustaz muda sebagai fatih munabbih. Tak silap namanya Zul Izzi. Seusai majlis beliau semacam teragak-agak ingin bertanya sesuatu. Rupa-rupanya beliau adalah bekas murid saya di SMKA Nurul Ittifaq 1995 dulu. Yang saya 'terkilan' ialah beliau hampir-hampir tidak mengenali saya kerana sangkanya saya adalah adik 'ustazah psi'nya dulu. Rupa-rupanya memang betul inilah ustazahnya. Ustazahnya yang sudah dimamah usia. Tapi, ada ke patut dia kata saya masih tidak berubah seperti 15 tahun dulu. Masya Allah..inilah yang saya rasa geram. Maklumlah saya sudah masuk usia perak, dia kata masih 'maintain'. Subhanallah.
Walau bagaimanapun saya bukan orang yang mudah termakan kata-kata pujian.. Saya akan selalu ingat 5 perkara. Apa itu? Berbicara tentang Ingat 5 perkara sebelum 5 perkara tentu umum sudah tahu perkara tersebut.
1. Sihat sebelum sakit
2. Muda sebelum tua
3. Kaya sebelum miskin
4. Lapang sebelum sempit
5. Hidup sebelum mati.
Sebagai Khalifah di bumi Allah ini saya sekadar mengingati kepada anda di luar sana dan tentunya kepada diri saya sendiri. Salam peringatan. ***Saya baru saja sampai dari Kota Bharu menziarahi abang ipar di Hospital Pakar Perdana. Semoga cepat sembuh.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Mungkin Anda Juga Minat

Related Posts with Thumbnails