Rabu, Mei 18, 2011

Guru Penjana Transformasi Pendidikan Negara

Berlalulah sudah tarikh keramat setiap tahun 16 Mei disambut sederhana (macam hari raya je..). Walau apa pun tema, walau apa pun jenis sambutannya sama ada pelajar meraikan guru atau guru meraikan pelajar (sekolah sayalah ni) hari guru sudah berlalu. Rutin guru berlangsung seperti biasa. Masuk kelas, keluar kelas. Bawa bungkusan skrip peperiksaan pertengahan tahun ke hulu ke hilir sebagai satu amanah dan tanggungjawab memeriksa dan menilai pengetahuan dan hasil p & p sepanjang setengah tahun 2011.

Saya seperti dulu juga. Hari guru tidak sah rasanya kalau tidak berikrar dan menyanyi sepenuh hati (masa inilah nak tunjuk suara merdu). TETAPI, sampai di bait..."Amanah yang diberi, Kami tak persiakan. Apa yang kami janji, tunai tetap kami tunaikan..", tak semena-mena air mata tumpah dan nyanyian saya mula tersekat. Begitulah seorang Hamilah sejak menyambut hari guru pertama di SM Convent, Johor Bahru hinggalah sekarang. Kenapa perlu menangis? Entahlah. Terasa tugas guru itu amat berat kalau kita menyungguhi memahami peranannya. Ya Allah, terimalah amal ibadatku, terimalah amalan dan tanggungjawab sebagai murabbi ini di sisiMu sebagai satu tugas yang diamanahkan di dunia. Jadikanlah aku insan yang tulus ikhlas memikul tugas guru yang amat mulia ini.

Akhir kalam, berbahagialah menjadi guru yang mursyid nabi. Terima kasih cikgu. Selamat hari guru ahli keluarga Cikgu haji Muhammad Abdullah seramai 16 orang setakat ini iaitu Hj Mohamad Affandi & Hajah Fariza Nurbaya, Hj Wan Abdullah & Hajah Jailami, Termezi & Hamilah, Ustaz Amirizal & Ustazah Insijam, Cikgu Zainul Abidin & Cikgu Nasirah, Ustazah Rabihah, En Muhammad Asruf & Cikgu Pazurina, Ustaz Jamaliza & Cikgu Nur Aini jua adinda Muhammad Auzan nun jauh di sempadan Ganu-Pahang. Jadilah guru yang mursyid nabi. Jangan ponteng kelas, jangan jadi guru yang kencing berdiri nanti muridmu kencing berlari.

Jumpa lagi kalau umur masih panjang hari guru 2012. Alfatihah buat ayahanda Muhammad Abdullah pencetus anak-anak menjadi guru harapan dan cemerlang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Mungkin Anda Juga Minat

Related Posts with Thumbnails