Isnin, September 01, 2008

Salam Ramadan 1429H/2008M

Malam tadi semasa berita Buletin Utama, aku dan anak-anak jua suami tidak sabar-sabar menunggu pengumuman puasa Ramadan. Suami kata jatuh hari Selasa..Aku kata hari Isnin. Anak-anak semua nak hari Isnin. Nampaknya suami sorang saja hari Selasa. Dan, masa yang ditunggu pun tiba Penyimpan Mohor Besar Majlis Raja-raja (bapa saudara suami Erra Fazira) mengumumkan puasa jatuh hari Isnin. Alhamdulillah. Terus kami sekeluarga bersiap siaga ke masjid Hj Ishak. Ambil keberkatan malam Ramadan yang pertama. Lalu, aku teringat bahawa setiap malam Ramadan itu sentiasa ada kelebihan-kelebihan tertentu. Sekadar menyentuh malam pertama hingga kelima, semoga dapat memberi info kepada rakan-rakan dan ahli keluarga mengingat kembali.



1. Kelebihan Solat Tarawih Malam Pertama
Diampuni dosa orang-orang yang beriman sebagaimana keadaannya baru dilahirkan.



2. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kedua
Diampunkan dosa orang-orang yang beriman yang mengerjakan solat Tarawih, serta dosa-dosa kedua ibubapanya.



3. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketiga Para malaikat di bawah 'Arasy menyeru kepada manusia yang mengerjakan solat Tarawih itu agar meneruskan solatnya pada malam-malam yang lain, semoga Allah akan mengampunkan dosa-dosa mereka.



4. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keempat
Orang-orang yang mengerjakan solat Tarawih akan memperolehi pahala sebagaimana pahala yang diperolehi oleh orang-orang yang membaca kitab-kitab Taurat, Zabur, Injil dan Al-Quran.



5. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kelima
Allah SWT akan mengurniakan pahala seumpama pahala orang-orang yang mengerjakan sembahyang di Masjidil Haram, Masjidil Madinah dan Masjidil Aqsa.



Akhir kalam dari hamba yang lemah ini, marilah kita berbuat amal salih dan kebaikan semoga puasa tahun ini menunjukkan kecemerlangan. Amin..

Tiada ulasan:

Catat Komen

Mungkin Anda Juga Minat

Related Posts with Thumbnails