Jumaat, Februari 06, 2009

Cara Mendidik Anak Siri 1

Assalamau'alaikum. Tuan-tuan dan puan-puan, adik kakak yang disayangi..Marilah kita sama-sama mengambil iktibar dari peradaban di bawah.
Di antara adab-adab dalam mendidik anak adalah sebagai berikut:
1. Hendaknya anak dididik agar makan dengan tangan kanan, membaca basmalah, memulai dengan yang paling dekat dengannya dan tidak mendahului makan sebelum yang lainnya (yang lebih tua). Kemudian cegahlah ia dari memandang makanan dan orang yang sedang makan.
2. Perintahkan agar mereka tidak tergesa-gesa dalam makan. Hendaklah dia mengunyah dengan baik dan jangan memasukkan makanan ke dalam mulut sebelum habis yang di mulut. Suruh agar berhati-hati dan jangan sampai mengotorkan pakaian.
3. Hendaknya dilatih untuk tidak bermewah-mewah dalam makan (harus pakai lauk ikan, daging dan lain-lain) supaya tidak menimbulkan kesan bahawa makan harus dengannya. Juga diajar agar tidak terlalu banyak makan dan memberi pujian kepada anak yang demikian. Hal ini untuk mencegah dari kebiasaan buruk, iaitu hanya mementingkan perut saja.
4. Ditanamkan kepadanya agar mendahulukan orang lain dalam hal makanan dan dilatih dengan makanan sederhana, sehingga tidak terlalu cinta dengan yang enak-enak yang akhirnya akan menyusahkan anak untuk melepaskannya.
5. Sangatlah baik jika ia memakai pakaian berwarna putih, bukan warna-warni dan bukan dari sutera. Dan ditegaskan bahawa sutera itu hanya untuk kaum wanita.
6. Jika ada anak lelaki memakai sutera, kita hendaklah menegahnya. Demikian juga jika dia isbal (menjulurkan pakaiannya hingga melebihi mata kaki). Janganlah sampai anak-anak terbiasa dengan hal-hal ini.
7. Jagalah mereka dari bergaul dengan anak-anak yang biasa bermegah dan bersikap angkuh. Jika hal ini dibiarkan maka ketika dewasa nanti ia mungkin akan berakhlak demikian. Pergaulan yang jelek akan berpengaruh bagi anak. Boleh jadi setelah dewasa ia memiliki akhlak buruk.
8. Wajib ditanamkan rasa cinta untuk membaca al Qur'an dan buku- buku, terutama di perpustakaan. Membaca al Qur'an dengan tafsirnya, hadis-hadis Nabi dan juga ilmu-ilmu lain. Hendaklah menghafal nasihat-nasihat yang baik, sejarah orang-orang salih dan kaum zuhud, mengasah jiwanya agar senantiasa mencintai dan meneladani mereka.

9. Mereka hendaklah dijauhkan dari syair-syair cinta yang hanya sekadar menuruti hawa nafsu, kerana hal ini dapat merosak hati dan jiwa.

10. Biasakanlah mereka untuk menulis indah (khat) dan menghafal syair-syair tentang kezuhudan dan akhlak mulia. Itu semua menunjukkan kesempurnaan sifat dan merupakan hiasan yang indah.

....bersambung dalam terbitan akan datang, insya Allah.

Tiada ulasan:

Catat Komen

Mungkin Anda Juga Minat

Related Posts with Thumbnails