Khamis, Disember 24, 2009

Jazirah Cinta Vs PMR 2009

Salam kebahagiaan buat anak-anak PMR yang tersenyum keriangan setelah menggenggam 9A atau 8A dalam tangan tatkala keputusan hari ini. Tahniah. Dan, jangan bersedih sekiranya impian terlerai di tasik layu kerana tidak mendapat 9A @ 8A.

Malam tadi, saya seperti tidak dapat melelapkan mata. Pertamanya kerana dada berdebar menunggu keputusan PMR hari ini. Keduanya, teman sebilik mengikuti lawatan sekolahnya ke Johor Bahru...jadi, tiada teman mengadu hal seketika. Dalam hati dup dap dup dap, apakah petanda itu? 2-3 kali saya menjenguk pintu, tingkap rasa macam berdebar. Akhirnya tertidur dengan bibir terkumat kamit menyebut namaMu Ya Allah..Bismillahi tawakkaltu alallah.. peliharalah kami Ya Allah.

Di ketika azan subuh mendayu-dayu, saya terjaga dari lena yang singkat. Bangun menghambakan diri kepadaNya. Berdoa dan terus berdoa agar apa jua yang akan berlaku hari ini saya dapat lalui dengan tabah dan yakin.

Tepat jam 10.45 pagi, saya sampai di dewan SHAMS Kuala Terengganu untuk mengetahui result anakanda tersayang. Dari kejauhan, saya seakan dapat melihat kakak agak redup. Rupa-rupanya benar tekaan saya. Anakanda hanya mendapat 7A 2B (Bahasa Inggeris & Bahasa Arab) dalam PMR. Saya terus memeluk anak yang menangis hiba. Saya terkesima. Memang bukan itu impian kakak. Tapi, Allah SWT mentaqdirkan begitu. Pada tarikh 24.12.2009 hamba yang bernama fulan binti fulan dapat begitu, begini. Masya Allah! Saya sebenarnya sebak di dalam hati. Mana mungkin ibu ini menunjukkan sedihnya pada anak. Saya cakap pada dia, .."tahniah, kakak dapat 7A..Allah beri tanda awal agar kita beringat lagi pada masa akan datang..". Ya Allah, saya tidak tahu dari mana kekuatan ini datang. Saya tahu dia sudah berjuang mengikut kemampuannya. Saya redha. Syukur ya Allah. Syukran Ya Allah. Terima kasih Allah.

Selepas itu, saya maklumkan kepada abahnya..Dia macam biasa, redha dengan ketentuan itu. Alhamdulillah. Cuba lagi. Sebenarnya saya cukup sebak ketika memberitahunya, tapi saya buat biasa sahaja. Hati seorang ibu katakan. Kalau anak menangis sakit perut, senang kita sapukan ubat. Tapi, melihat anak berjejer air mata..hati ibu ini tidak kuat Ya Allah.

Walau apapun, hidup kita masih panjang di depan sana..setiap hari adalah ujian buat kita. Mungkin malam tadi saya banyak terpengaruh dengan novel 'Jazirah Cinta' novel menarik dari seberang yang memberi kekuatan untuk saya hari ini.

Terima kasih buat kak da, kak mi, adik rah, adik bi, adik yuh, adik nur, ati, kawan-kawan semua yang sentiasa mengambil berat soal anak-anak. Sehingga ketemu lagi. Wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Komen

Mungkin Anda Juga Minat

Related Posts with Thumbnails