Isnin, Mei 03, 2010

Ayuh Solat Di Masjid

Salam. Demikian banyak dan indah nian masjid di negara kita ini, tapi berapa kerat yang menghuni dan mendiami rumah Allah swt buat menyempurnakan ibadat fardu. Sungguh, saya kira banyak hadis yang menyarankan kita terutama golongan lelaki memenuhi ruang rumah Allah swt yang melata di atas muka bumi.

GambarMasjid Kristal, Pulau Wan Man,Kuala Terengganu...indah, bukan?

Justeru itu, saya ingatkan kepada umat Islam (terutama kaum Adam) marilah kita sama-sama imarahkan masjid kerana pahalanya teramatlah besar. Nabi SAW memberi ancaman yang keras terhadap kaum lelaki yang selalu meninggalkan solat berjemaah dengan sengaja tanpa uzur syar'i, sebagaimana sabda baginda SAW dalam satu hadis yang diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari dan Muslim dari Abi Hurairah RA bermaksud:

“Seberat-berat solat ke atas golongan munafiq ialah solat `Isya’ dan solat Subuh. Jika mereka tahu kelebihan pada kedua-dua solat tersebut, tentu mereka akan menunaikannya (secara berjemaah) walaupun dengan cara merangkak (ke tempat solat)."

Ada 3 golongan yang sembahyang berjemaah di masjid yang dimasukkan ke dalam syurga tanpa hisab:

1. Golongan pertama ialah orang yang ketika azan berbunyi dia sudah berada di dalam masjid (menunggu azan di masjid).
2. Golongan kedua ialah orang yang berada dalam perjalanan ke masjid ketika azan dikumandangkan.
3. Golongan ketiga pula ialah orang yang bergegas keluar dari rumahnya setelah mendengar azan menuju ke masjid tempat azan dikumandangkan.
Sekian, sekadar tazkirah dari saya insan biasa yang cukup lemah di sisiNya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Mungkin Anda Juga Minat

Related Posts with Thumbnails