Rabu, September 08, 2010

كل عام وأنتم بخير


Salam penghujung Ramadan. Ahlan wa sahlan aidil fitri. Semoga puasa kita tahun ini adalah puasa yang lebih baik dari tahun sebelum. Saat ketika saya mula melayari 'Sedetik Masa' ini semua ahli rumah sedang diulit 'mimpi raya' usai solat Subuh tadi. Saya tidak dapat memejamkan mata walau sepicing pun mengenangkan beberapa perkara rutin yang belum diselesaikan.
Sebenarnya saya baru saja balik dari kampung suami di Jerangau (berbuka puasa) semalam. Hari ini sudah tercongok di rumah sendiri. Insya Allah kami akan beraya di rumah sendiri lagi tahun ini. Selepas solat tarawih di masjid Seberang Jerteh (sebelah Masjid Kayu- masih dalam pembinaan), kami sekeluarga berkampung di teratak bonda di Pusu Tinggi. Alhamdulillah syukur kami dapat bersua, berhimpun bersama ahli keluarga dekat dan jauh. Adinda Insijam & Amirizal sudah sampai dari Melaka, Muhammad Asruf & Ina sudah tiba dari Kuantan, Nasirah & Zainul Abidin sudah berlabuh dari Macang (luar negeri juga ni..), dan lain-lain yang memang sudah sedia ada di bumi Besut. Perancangan awal sebenarnya hendak berbuka di rumah Bonda, tapi nampaknya terpaksa berbuka di dalam kereta dengan air sejuk dan ketupat serta kek.

Harapan saya semoga hari raya yang bakal tiba ini kita lalui dengan penuh keinsafan. Buang segala yang keruh, ambil yang jernih. Segala kisah duka semalam tinggalkan di belakang, sangkutkan di jambatan gantung dalam perjalanan atau buang ke laut dalam untuk kita mulakan langkah baru dalam kehidupan. Setiap kita ini memang tidak terlepas dari melakukan khilaf mahupun silap. Tapi, Allah swt anugerahi kita AKAL yang sempurna maka berfikirlah dalam setiap perlakuan jangan sampai sudah terantuk baru tengadah. Kita ini hanyalah anak-anak tinggalan arwah Pa yang banyak menabur kata nasihat sepanjang usianya. Sebab itu walaupun kita sering bertelagah dalam pendapat, kita sering bertingkah lidah namun akhirnya kita tetap bersatu dalam satu hati. Janganlah ada salah silap yang kita 'jahit' di dalam hati. Air yang dicincang tak akan putus.

Sempena kehadiran Syawal 1431H, kami sekeluarga ingin mengucapkan Salam Aidil Fitri, maaf zahir batin buat semua ahli keluarga, sahabat, jiran, cikgu-cikgu dan semua yang mengenali kami.

Tiada ulasan:

Catat Komen

Mungkin Anda Juga Minat

Related Posts with Thumbnails