Sabtu, September 04, 2010

Selamat Tinggal Kekasihku Ramadan

Sayonara Ramadan 1431H

Mungkin sudah selalu saya ungkapkan kalimat pejam celik- pejam celik maka kini hampir tiba untuk kita melambaikan sayonara Ramadan. Selamat tinggal Ramadan. Jauh terperosok ke lubuk hati saya merasa sayu sangat. Entah mengapa. Seolah-olah bagai berpisah dengan sang kekasih. Saya pun bertanya kepada diri, adakah ini Ramadan terakhir buatku? Adakah aku boleh berjumpa lagi denganmu pada tahun-tahun yang mendatang?

Alhamdulillah syukur kerana dengan izinNya, InayahNya, IradatNya, TaufiqNya, kami sekeluarga selamat mengkhatamkan al-qur'an Ramadan tanggal 23 Ramadan. Kini, kami berusaha untuk menyambung siri tadarus buat kali ke-2. Anak-anak nampaknya sudah mulai 'culas'.Lebih-lebih lagi lambaian Aidil Fitri lebih seronok diulit agaknya. Tak apalah. Buat sekadar termampu. Bagi diri ini masih lagi bersemangat dan insya Allah akan cuba berusaha buat kali seterusnya. Malu pula rasanya bila mengenangkan Imam as Shafii sempat habiskan 60 kali khatam alqur'an sepanjang Ramadan. Ya Allah, kuatkanlah jiwa ini untuk menyempurnakan bait-bait kalamMu dalam mengejar keberkatan Ramadan.
Ramadan ini juga mencatat sejarah kerana buat pertama kalinya tidak sempat berbuka di rumah bonda. Kasihan pula bonda yang semakin uzur untuk melayan karenah kami anak-beranak saat berbuka. ketahuilah hati ini amat rindu menjamah masakan bonda walaupun sekadar ikan singgang + ikan goreng + budu. Bonda, anakanda juga mula terasa sayu mengenangkan arwah ayahanda di sana. Sudah lama tidak menjengah 'rumah kecil bertiang dua' milik ayahanda. Teringat sedetik masa dulu, saya adalah antara anak yang paling liat bangun sahur. Mujurlah anak-anak tidak 'menurun' sifat itu.

Ya Allah, ampunkanlah dosa kami, doa kedua-dua ibu bapa kami, dosa kaum muslimin dan muslimat sama ada yang masih hidup atau yang telah meninggal dunia. Terimalah ibadat kami, amalan kami..dan tempatkanlah kami pada akhirnya dalam kalangan hamba-hambaMu yang beriman dan bertaqwa.
Ma'as salamah wa ilalliqa'..

Tiada ulasan:

Catat Komen

Mungkin Anda Juga Minat

Related Posts with Thumbnails