Khamis, September 10, 2009

Didiklah Jiwa Dengan Tahajud





Salam Ramadan.
Ramadan kian sampai ke penghujung. Terasa macam baru semalam saya bangun menyediakan sahur untuk anak-anak. Rupa-rupanya cepat sungguh masa berlalu (hari ini sudah 20 hari kita puasa). Bercerita tentang sahur, saya harap kita jangan abaikan sunnah Rasulullah saw yang ini. Baginda selalu bersahur walaupun dengan sebiji kurma.

Di samping bangun bersahur, apalah kiranya kita luangkan sedikit masa untuk bertahajud. Solat tahajud disyariatkan Allah kerana ia mempuyai banyak hikmah dan keberkatannya. Allah menetapkan waktunya pada sepertiga malam kerana suasana ketika itu amat hening, paling sesuai untuk beribadah, bertaubat dan mendekatkan diri kepada Allah. Selepas solat tahajud, mohonlah ampun kepada Allah kerana Allah akan turun pada tiap-tiap malam ke langit dunia. Allah menyeru para malaikatNya agar memeriksa semua makhluk-makhluk di muka bumi. Allah berkata, "Sesiapa yang bermohon kepadaKu (di sepertiga malam), maka makbulkan doanya. Sesiapa yang meminta kepada Aku, berilah. Sesiapa yang meminta ampun kepada Aku, maka ampunkanlah ia".

Subhanallah, maha suci Allah yang memiliki sekalian alam langit, bumi dan lautan..terimalah amal ibadatku, ampunkanlah segala dosa-dosaku, makbulkan doaku, matikanlah aku dalam keimanan jangan Kau ambil nyawaku dalam kehinaan.

Sekian, dari hambaNya yang sentiasa mengharap.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Mungkin Anda Juga Minat

Related Posts with Thumbnails