Ahad, November 13, 2011

Selamat Ulang Tahun Buat Diri Sendiri

Alhamdulillah saya masih ada umur. Umur saya walaupun tidak tahu akan noktahnya tapi saya sedar bahawa umur bagi setiap insan itu amat besar dan bermakna. Hari ini hari ulang tahun kelahiran pemilik laman 'Sedetik Masa Sejentik Rasa'. Syukur alhamdulillah.

Pertama-tamanya, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada bonda tersayang Hajah Hasmah dan ayahanda tercinta (Arwah Hj Muhammad bin Abdullah) kerana bersusah payah melahirkan saya ke dunia yang penuh pancaroba dan pancasitara ini. Terima kasih kerana bonda dengan ikhlas dan tulus hati menyusukan saya sehingga saya dewasa dan mengenal erti kehidupan (sekarang saya sudah masuk 'waktu asar'...heh heh).

Seterusnya a million terima kasih kepada keluarga dan sahabat yang sudi mengirim ucapan 'selamat hari jadi' via sms mahu pun 'muka buku'. Selalu saya ungkapkan untuk diri sendiri, semakin usiaku bertambah maka semakin dekatlah usiaku dengan 'mati'. Umur 40-an ini ada keistimewaannya sendiri. Rasulullah s.a.w dibangkitkan menjadi Rasul Khatimul An'bia di kala usianya 40 tahun. Saya dan kebanyakan rakan-rakan juga terpilih untuk menikmati kenaikan gred (dunia belaka ni...he he..) ketika usia 40. Sahabat saya pula menambahkan zuriat bongsu ketika usia 40. Suami sahabat saya pula menambah bilangan isteri kerana usia 40-an (Masya Allah)... rakan-rakan seperjuangan pula sudah ramai yang mula mengurangkan 'minum air bergula/bersusu' ketika usia 40++, ramai juga yang mula mengikuti diet dengan pil-pil pelangsingan dan pemakanan berhemah ketika umur menginjak 40++ ; untuk apa semuanya? Tidak lain dan tidak bukan kerana usia 40+ ini adalah dianggap 'umur mula untuk hidup' atau untuk mati?



Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Sebaik-baik manusia menurut pandangan Allah (Islam) ialah orang yang panjang umurnya dan baik pula perbuatannya, sedang seburuk-buruk manusia ialah orang yang panjang umurnya tetapi buruk pula perbuatannya" (Hadis Riwayat Ahmad dan al-Hakim)

Sabda Nabi s.a.w. lagi yang bermaksud: “ Jika seseorang telah mencapai umur 40 tahun sedangkan kebaikannya tidak lebih banyak dari kejahatannya maka syaitan akan mengusap usap wajahnya sambil berkata; 'demi ayahku wajah ini tidak akan beruntung".



Dalam riwayat lain Nabi s.a.w bersabda maksudnya : “Siapa yang sudah berumur 40 tahun sedangkan kebaikannya tidak lebih baik dari keburukannya, maka hendaklah ia bersiap siap masuk Neraka” - Na'uzubillah..



Justeru itu, walaupun ulangtahun saya tidaklah disinari hadiah bertimbun atau kilauan emas, saya amat berterima kasih dan bersyukur kepadaNya yang masih memanjangkan usia ini. Saya berdoa andainya nyawa saya hendak dipisahkan dengan jasad biarlah setelah saya sempat melihat anak-anak membesar dalam ruh islami yang mantap iman dan taqwanya, serta sentiasa dan boleh mendoakan saya di alam barzakh dengan berterusan dan penuh keikhlasan. Semoga.

Akhir nukilan, selamat hari jadi diriku. Semoga hidupku diberkati Allah swt selama-lamanya. Amin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Mungkin Anda Juga Minat

Related Posts with Thumbnails