Jumaat, Mac 26, 2010

Banyaknya Masa Habis Angkara 'Facebook'

Salam kesedaran buat muslimin dan muslimat, mukminin wal mukminat al 'ahya'i minhum wal amwaat. Baru saya tersedar dari mimpi yang panjang angkara facebook. Betapa banyak masa terbuang dan dibuang mengenainya.

Syukurlah kerana di sebalik kelalaian dan kealpaan itu, Allah swt mengembalikan semula ingatan ini agar berpijak di bumi nyata. Terbayang-bayang saat diri ini mengungkapkan kata-kata Nabi Muhammad s.a.w lewat beberapa minggu lepas (di kelas 5J & 5S)...antara maksudnya, " sekiranya kamu berada pada waktu petang jangan kamu tertunggu-tunggu tibanya waktu pagi, sekiranya kamu berada di kala pagi jangan kamu menunggu tibanya waktu petang..." aah, terasa kerdilnya saya di sisi Allah.

Sore tadi, seusai 'menebos' bebola pingpong dengan kekanda Jay, dia juga mengungkapkan kata-kata serupa. Apa yang dia takut kalau-kalau berjumpa dengan 'kawan-kawan lama' dan takut terjerat dengan cinta cyber sebagaimana terpapar dalam arus perdana masa kini.

Bagi saya, soal menjerat atau terjerat mungkin perkara ke sepuluh, saya bimbang saya yang menjerat kawan-kawan lama saya mengingat nostalgia lama. Walau apa pun, dengan kesedaran yang saya ada ini Insya Allah semoga tiada tujuan lain yang tersirat melainkan sekadar menyambung silaturrahim yang kian terlena. Mungkin hari ini adalah hari terakhir saya membuka fb saya. Entahlah.......

Sekian, semoga saya sentiasa di bawah pertolongan Allah SWT di dalam segala kerja buat. Wallahu'a'lam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Mungkin Anda Juga Minat

Related Posts with Thumbnails