Rabu, April 14, 2010

Guru Sebenar Gurukah Kita?

Salam cikgu, ustaz, ustazah... Setelah agak lama juga bergelumang sebagai 'guru' akhir-akhir ini semacam ada epidemik yang kurang cantik melanda segelintir kita sehingga mencalar permukaan 'cikgu' yang sekian lama dipandang mulia.
Ada yang lebih suka melihat orang lain jatuh dan tersungkur, bukan membantu untuk memartabatkan 'cikgu'. Ada yang suka kata mengata. Masya Allah. Beginikah nilai murni kita yang saban hari mengajar anak didik perkara mulia dan terpuji. Ada yang suka membangga diri. Bangga anak sendiri. Bangga harta kekayaan..tetapi sudah berapa ramai anak miskin yang dihulur sumbangan? Ingatlah, kita ini guru yang berhempas pulas melihat seorang manusia menjadi insan. Fikir-fikirkanlah aduhai guru. Mungkin perkara di bawah boleh dilihat secara positif dari membicarakan hal-hal yang tidak berkaitan dengan kita:..
1. Profesion guru adalah satu proses mengambil pengalaman daripada orang lain.
2. Proses menjadi seorang profesyen guru memerlukan masa yang lama. Seseorang guru akan lebih berwibawa apabila ia mempunyai pengalaman yang banyak.
3. Memahami konsep perguruan. Konsep yang difahami, dikaji dan diselidiki boleh menyebabkan guru baru lebih menonjol berbanding guru lama.
4. Menggunakan alat-alat teknologi baru.
5. Memperbaiki kelemahan yang pernah dilakukan ketika mengajar. Setiap guru perlulah mempunyai cara tersendiri mengatasi kelemahan penyampaian yang dilakukan.
6. Berkongsi pengalaman dengan guru-guru lama.
7. Menyertai aktiviti-aktiviti luar, antaranya bertukar-tukar pandangan dengan guru-guru daripada sekolah atau institusi lain.
Terima kasih cikgu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Mungkin Anda Juga Minat

Related Posts with Thumbnails