Ahad, Oktober 19, 2008

Demam Peperiksaan

Assalamualaikum.

Walaupun masih dalam kehangatan hari raya, anak-anak didik di semua sekolah mula 'demam peperiksaan'.PMR baru sahaja berakhir, SPM bakal menjelma pula. Anak-anak murid saya di 5 al-Biruni dan 5 al-Khawarizmi nampak 'semacam' saja. Hari-hari, cikgu masuk hulur kertas soalan. Kemarin soalan Perak, hari ni soalan Kelantan, belum sudah jawab semua soalan Selangor pula menanti.

Kalaulah kertas-kertas putih itu boleh bertukar warna jadi not berwarna hijau ke, merah ke, ungu ke..tentu seronok.Tapi, keseronokan menuai hasil itu wahai anak-anak didikku tidak akan diperolehi sekarang.Tunggulah bulan Mac tahun depan. Ingat pesan ustazah..bukan senang nak senang. Ingat!! Jalan MESTI ke depan, bukan ke belakang (macam iklan PETRONAS pula..)Ingat juga tips untuk mencapai ketenangan menjelang peperiksaan.Antaranya jaga solat fardu, jangan sesekali derhaka kepada ibu bapa (spt. menengking, mengherdik, memukul, menghina, menjeling, masam muka, tidak berterima kasih dll) kerana keredaan Allah swt terletak di atas keredaan ibu bapa, selalu solat hajat, baca al-Qur'an, hormati guru (tolong cikgu, berterima kasih kepada cikgu, jangan sesekali menyakiti hati cikgu)dan macam-macam lagi

Saya yakin, usaha berterusan, doa dan tawakal boleh menghasilkan sejuta bintang bergemerlapan. Dan, kejayaan yang diperolehi sudah pasti kejayaan hakiki cemerlang di dunia.. gemilang di akhirat.

SELAMAT MENDUDUKI PEPERIKSAAN SPM DAN STPM KEPADA SELURUH MURID DI SELURUH NEGARA

Mungkin Anda Juga Minat

Related Posts with Thumbnails