Jumaat, Oktober 10, 2008

Khat oh Khat!!


Alhamdulillah, dua hari lepas saya berpeluang menghadiri kursus khat dua hari di PKG Raja. Adalah pengetahuan baru mengenai khat walaupun masih jauh ketinggalan..walhal semasa ayahanda ada, saya tak pernah berpeluang dan meluangkan masa belajar seni warisan zaman ini. Akhirnya, inilah harga yang perlu saya lunaskan - anak penulis khat terkenal daerah Besut tapi tak tahu menulis khat. Rugi bukan??

Saya tidak berseorangan di sana. Bersama adinda Rabihah, saya bertungkus lumus menulis cebusan-cebisan khatnasakh, riq'ah dan thuluth. Masya Allah buruk bebenor tulisan saya. Malu pada ayahanda (kalau dia tengok).Tak apalah..

Terima kasih buat Hj Abidin, Ustaz Kassim..Kalian berdua di antara orang-orang yang sabar mempelajari khat sehingga boleh menjadi fasilitator. Saya bukan tidak berminat tapi 'khat' saya agaknya banyak digunakan untuk melukis kain di jemuran, membasuh pinggan mangkuk, memegang pen'yapu'..he he mungkin dicampur dengan malas maka seribu alasan boleh saya beri.

Ingatlah wahai anak-anakku, cucu-cucu Cikgu Mat semuanya belajarlah menulis khat. belajar dari hati yang ikhlas dan mendalam, banyakkan latihan kerana darah seni itu sememangnya sudah ada tinggal lagi mencari ilmu dan penghayatan. Rugi sangat bakat seni yang ada pada arwah Pa tidak dipanjangkan. Rugi pada masyarakat dan Umat Islam.

Hidup Khat..
HIDUP SENI KHAT..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Mungkin Anda Juga Minat

Related Posts with Thumbnails