Ahad, Disember 28, 2008

Azam Tahun Baru 1430H

Sebagai ANAK,
Saya harap saya adalah anak terbaik buat ma dan arwah pa tercinta.

Sebagai PEREMPUAN dan ISTERI ,
Saya harap saya adalah :

1. Wanita teladan & isteri solehah yang sentiasa mendahulukan kemahuan dan keinginan suaminya dari kemahuan dan kehendaknya sendiri.

2. Wanita teladan & isteri solehah yang sentiasa bersikap malu terhadap suami, bersopan santun pada setiap perkataan dan perbuatan.

3. Wanita teladan & isteri solehah yang sentiasa berhias diri bila di hadapan suami dan sebaliknya apabila ketiadaan suami.

4. Wanita teladan & isteri solehah yang sentiasa bersedia melayani dan memenuhi kehemdak batiniah dan zahiriah suami bila diperlukan.

Saya harap saya adalah seorang yang digambarkan oleh Rasulullah s.a.w iaitu:

"Sebaik-baik wanita itu ialah wanita yang melahirkan anak, yang penyayang, yang memelihara kehormatannya, yang mulia pada kaca mata ahli keluarganya, yang menghormati suaminya, menghiaskan dirinya hanya untuk suaminya tercinta, memelihara diri daripada pandangan orang lain, yang mendengar kata-kata suaminya dan mentaati segala perintahnya. Apabila bersama suaminya, dia memberikan apa saja yang diperlukan suaminya dan dia tidak pula menolak ajakannya serta tidak merendah-rendahkan atau menghina kedudukan suaminya di hadapan orang lain." – (Riwayat Al Tausi)

Anda pula bagaimana??

2 ulasan:

  1. Semoga AZAM menjadi kenyataan..

    BalasPadam
  2. Insya Allah..dengan azam dan kesungguhan. Kita BOLEH.

    BalasPadam

Mungkin Anda Juga Minat

Related Posts with Thumbnails