Rabu, Disember 31, 2008

Selamat Bermujahadah Buat Semua

Alhamdulillah, nampaknya tinggal 3 hari sahaja lagi kita semua akan kembali seperti sediakala iaitu musim kembali ke sekolah tahun 2009. Semalam 30.12.2008 keputusan PMR diumumkan di seluruh negara. Kita lihat wajah-wajah gembira, tenang, resah, gelisah, sugul setelah keputusan berada di genggaman. Bagi yang cemerlang (8A atau 9A) gembiralah agaknya. Bagi yang tidak mencapai hasrat..ada yang berendam air mata. Begitulah hidup di dunia ini. Sebenarnya, perjalanan hidup kita masih panjang. Setiap masa adalah perjuangan. Setiap perjuangan memerlukan pengorbanan. Setiap pengorbanan memerlukan keikhlasan. Mungkin hari ini kita tidak dapat apa yang kita hajati..bukan bermakna kita akan gagal selama-lamanya dan mesti bermuram durja.

Insan yang berjaya dengan cemerlang, sudahkah anda melakukan sujud syukur sebagai tanda kesyukuran (terima kasih) di atas nikmat yang Allah s.w.t berikan?? Ramai murid yang berjaya, tetapi kekadang mereka terlupa sujud kepada Allah s.w.t.

Dalam hal ini, terdapat hadis Nabi s.a.w bermaksud:

" Dari Abi Bakrah r.a. bahawasanya Nabi s.a.w apabila telah datang kepadanya sesuatu urusan yang menyenangkannya, atau ia gembira kerana sesuatu, lalu ia sujud menekurkan ke tanah sebagai berterimakasih kepada Allah ta'ala".

Sujud syukur ini hanya dilakukan di luar sembahyang kerana ia tidak berhubungan dengan soal sembahyang. Syaratnya sama seperti sujud tilawah iaitu:1. Suci dari segala najis di badan, pakaian dan tempat.2. Menutup aurat3. Menghadap kiblat. Rukunnya pula ialah :1. Berniat untuk sujud syukur2. Membaca takbiratul ihram, ketika sujud 3. Satu kali sujud4. Memberi salam sesudah duduk.
Semoga kehadiran 1430H/2009M akan lebih mendewasakan kita di dunia yang penuh pancaroba ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Mungkin Anda Juga Minat

Related Posts with Thumbnails