Jumaat, November 21, 2008

Musim 'Berkhatan'

Syukur alhamdulillah, agenda berkhatan satu-satunya anak lelaki saya (Hariz) sudah selesai pada 18. 11.2008 . Justeru itu, saya tertarik untuk menyampaikan sedikit perihal berkhatan ini.

Berkhatan ialah memotong selaput kulit yang menutupi kepala zakar lelaki atau memotong sedikit hujung daging yang ada di sebelah atas faraj perempuan.

Berkhatan termasuk di antara amalan yang telah disyariatkan oleh Allah SWT terhadap hambaNya. Ia adalah sebagai pelengkap fitrah yang telah dianugerahkan oleh Allah kepada mereka. Dalam hal ini Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya: “Fitrah (sifat semulajadi) itu lima perkara: Berkhatan, mencukur bulu ari-ari, menggunting misai, memotong kuku dan mencabut bulu ketiak.”

(Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Hukum Berkhatan

Sepertimana yang tersebut dalam kitab al-Majmu‘ dan kitab Hawasyi Tuhfah al-Muhtaj, berkhatan itu wajib ke atas lelaki dan perempuan yang dilahirkan tanpa berkhatan. Ini berdasarkan kepada firman Allah Ta‘ala maksudnya:

“Kemudian Kami wahyukan kepadamu (wahai Muhammad): Hendaklah engkau menurut agama Nabi Ibrahim, yang berdiri teguh di atas jalan yang benar.”

(Surah an-Nahl: 123)

Dalam ayat ini, Allah Ta‘ala memerintahkan Nabi Muhammad s.a.w supaya mengikut ajaran-ajaran agama Nabi Ibrahim a.s, dan di antara ajaran-ajaran Nabi Ibrahim a.s itu ialah berkhatan. Perkara ini jelas dikuatkan lagi dengan perbuatan Nabi Ibrahim a.s itu sendiri yang mengkhatan dirinya pada masa umurnya lapan puluh tahun, sebagaimana riwayat Abu Hurairah r.a, Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya: “Berkhatan Nabi Ibrahim r.a ketika Baginda berumur lapan puluh tahun dengan alat qadum.”

(Hadis riwayat al-Bukhari)

Menurut kitab Syarh al‑Muhadzdzab ulama berkata, salah satu perkara dalam agama Nabi Ibrahim as ialah berkhatan. Berkhatan itu adalah wajib dalam agamanya.

Selamat berkhatan pula buat Husin Ali. Muhammad Hariz Eilman sudah selesai. Semoga semuanya selamat. Amin

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Mungkin Anda Juga Minat

Related Posts with Thumbnails