Rabu, November 12, 2008

Seruan Haji..

Salam buat bakal haji dan hajah 1429H. Doa saya mengiringi perjalanan tetamu-tetamu Allah yang dimuliakan untuk sama-sama berada di dua tanah suci al-haramain. Saya sempat mengunjungi seorang dua yang akan ke bumi anbiya' itu. Semoga mendapat haji yang mabrur. Amin.

Hati saya rasa sedih kenapa ramai kawan-kawan saya yang mempunyai harta masih tidak berkeinginan untuk memijakkan kaki ke Makkatul Mukarramah.Tapi, sukar juga bagi saya hendak meyemai keyakinan kepada rakan-rakan bahawa seronoknya kerja haji ini. Yang penting ada keazaman. Usia kita pun bukannya makin muda tapi dari setahun ke setahun usia bertambah. Dulu 30-an.Sekarang awal 40-an. Kata orang, penyakit pun datang dalam usia seperti ini. Bukannya saya menafikan ketentuan Allah swt. Sejak al-Quran diturunkan, Nabi Muhammad diutuskan ke muka bumi ini baginda menyeru kepada seluruh umat manusia untuk mengerjakan haji bagi yang BERKEMAMPUAN. Maksudnya, kita ini mampu dari segi fizikal, kewangan, kenderaan yang selamat, perjalanan yang aman damai, kalau isteri kena minta izin suami (selalunya isteri pergi bersama suamilah)..ada nafkah yang mencukupi untuk anak-anak di Malaysia maka kita dianggap berkemampuan.

Bukan apa, saya melihat trend sekarang, ramai yang boleh mengumpul kenderaan mewah, rumah tersergam besar dan indah, barang kemas usah cerita laa tapi kenapa susah untuk ke 'sana'? Memanglah keadaan jadi rumit dan merumitkan kalau dalam akal fikiran masih lagi memikirkan nak pergi dengan pakej mahal, kalau boleh ada pakej yang sediakan tempat tinggal dalam masjidil haram lagi baik..maka sebab itulah kerja haji jadi begitu rumit nak dilaksanakan. Cubalah kita bersifat qanaah. Kalau mampu tidak salah pergi dengan pakej mahal. Apa yang penting...kerjasama (macam lagu wonder pet pulak). Mulakan langkah anda dari sekarang. Mula-mula daftar haji dulu. Kemudian belajarlah dengan orang-orang yang bertauliah dan mahir dalam hal haji. Ingat, ustaz ustazah pun belajar kerana tidak salah belajar haji. Ilmu yang sedikit akan bertambah.

Oklah. kepada sesiapa yang sudi baca blog saya ini jangan kecil hati pula. Fikirkan positif. Kerana tanyalah siapa pun yang pernah mengerjakan haji atau umrah tidak ada seorang pun yang tidak ada rasa hendak pergi lagi melainkan nak pergi selalu. Termasuklah saya. Rindu pada baitullah. Rindu pada masjid nabi (di situ terletaknya maqam kekasih Allah) yang ada raudhah di dalamnya. Masya Allah.

Sekian dulu. Jumpa lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Mungkin Anda Juga Minat

Related Posts with Thumbnails